wtorek, 11 listopada 2008

Gospodarka morska Polski.

Polska morska i przybrzeżna flota transportowa w 2007 r. liczyła 136 statków o łącznej nośności 2482,2 tys. ton oraz pojemności brutto (GT) 1839,3 tys., tj. 121 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2481,5 tys. ton i pojemności brutto (GT) 1836,6 tys. oraz 15 statków morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto (GT) 2,8 tys. Na koniec 2007 r. pod polską banderą pływało 17 statków i stanowiły one 14,0% ogólnej liczby jednostek, 1,3% nośności i 2,9% pojemności brutto. Średni wiek statku wyniósł 21,0 lat (dla statków pływających pod banderą polską – 29,4 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 17,8 lat). Większość (95 z 121) to statki do przewozów ładunków suchych.W porównaniu z 2006 r. przybyło 7 statków o nośności 31,6 tys. ton i pojemności brutto 69,6 tys. oraz ubyło 7 statków o nośności 82,6 tys. ton i pojemności brutto 54,5 tys. (dodatkowe zmiany parametrów statków są efektem przeklasyfikowano). W rezultacie liczba statków morskiej floty transportowej pozostała bez zmian. Zmianie uległy natomiast jej nośność (spadek o 2,0%) oraz pojemność brutto (GT) (wzrost o 0,8%).Ponadto polscy armatorzy i operatorzy eksploatowali 5 morskich statków transportowych dzierżawionych od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 41,3 tys. ton i o pojemności brutto 43,2 tys. Średni wiek tych statków wynosił 13,2 lat.Przewoźnicy morscy przewieźli 11432,3 tys. ton ładunków (14,1% więcej niż w 2006 r.), wykonując pracę przewozową 15,4 mld tonomil (10,3% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim). Żeglugą regularną w 2007 r. przewieziono 8447,0 tys. ton ładunków (w tym 61,3% promami w zasięgu bałtyckim) natomiast żeglugą nieregularną - 2985,3 tys. ton ładunków.W relacji z portami polskimi przewieziono 7830,0 tys. ton ładunków (12,8% więcej niż w 2006 r.), a pomiędzy portami obcymi – 3367,0 tys. ton ładunków (o 18,0% więcej). W porównaniu z rokiem poprzednim z polskich portów morskich wywieziono o 10,6% więcej ładunków i przywieziono o 15,1% więcej. Pomiędzy portami polskimi przewieziono 235,3 tys. ton, co stanowi wzrost o 3,3% w porównaniu z 2006 r. Przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego dokonane w 2007 r. przez polskich przewoźników morskich stanowiły 33,0% przewozów ładunków ogółem morską flotą transportową i były niższe o 7,0% w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2006 r. przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego stanowiły 40,4% przewozów ładunków ogółem.W przypadku przewozów polskiej żeglugi morskiej na przestrzeni lat 1996-2007 mamy do czynienia ze spadkiem i to znacznym co do skali wielkości, przy czym spadek ten wynika ze spadku wielkości żeglugi nieregularnej.W 2007 r. polscy przewoźnicy żeglugi morskiej i przybrzeżnej przewieźli 1538,0 tys. pasażerów (włącznie z kierowcami samochodów ciężarowych na promach), tj. 984,4 tys. osób statkami morskiej floty transportowej (z czego 982,8 tys. w komunikacji międzynarodowej, tj. o 4,5% więcej niż w poprzednim roku) oraz 553,6 tys. pasażerów statkami morskiej przybrzeżnej floty transportowej. Liczba kierowców samochodów ciężarowych przewiezionych promami stanowiła 23,4% pasażerów ogółem. Morska przybrzeżna flota transportowa na koniec 2007 r. liczyła 15 statków pasażerskich, tj. o 2 statki pasażerskie więcej niż przed rokiem. Wszystkie pływały pod polską banderą, średni wiek tych statków na koniec 2007 r. wyniósł 34,1 lat.2. Porty morskie. Obroty ładunkowe w portach morskich w 2007 r. wyniosły 60,0 mln ton, tj. o 0,4% mniej niż w poprzednim roku; udział ładunków przywiezionych lub wywiezionych przez polskich przewoźników morskich stanowił 13,8% (w 2006 r. – ok. 12%). Największy udział w obrotach polskich portów morskich miały porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk (35,3%), Gdynia (29,2%), Szczecin (15,9%) oraz Świnoujście (15,2%). Obroty ładunkowe portu w Policach stanowiły 4,0% obrotów, pozostałe porty zrealizowały 0,4% obrotów ogółem.W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 58,6 mln ton ładunków, tj. o 0,8% mniej niż w 2006 r., z tego wyładunek ze statków zwiększył się o 30,5%, załadunek zaś zmniejszył się o 18,6%. Obrót wewnątrzkrajowy stanowił 2,4% obrotów ogółem, tj. o 0,4 pkt więcej niż w 2006 r.W 2007 r. wzrost obrotów odnotowano w porcie Gdynia - o 3,3 mln ton (23,5% więcej niż w poprzednim roku). W pozostałych podstawowych portach obroty ogółem zmniejszyły się: w Gdańsku - o 3,0 mln ton, tj. o 12,4%, w Szczecinie – o 0,4 mln ton, tj. o 3,9%, w Świnoujściu – o 0,1 mln ton, tj. o 1,0%, w Policach – o 0,1 mln ton, tj. o 2,5%. Analizując wielkość obrotów w zasadniczych grupach ładunkowych w ostatnich latach, zaobserwować można wyraźny spadek obrotów w zakresie węgla i koksu a wzrost w przypadku ropy i przetworów naftowych, wzrastają także obroty drobnicą. Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miała drobnica – 35,5% (wzrost o 4,5 pkt), ropa i przetwory naftowe – 24,4% (spadek o 1,3 pkt) oraz inne masowe – 20,0% (wzrost o 2,6 pkt), najmniejszy zaś – drewno 0,2% (wzrost o 0,1 pkt).W 2007 r. największy udział w łącznych obrotach ładunkowych polskich portów miały obroty z krajami Europy, tj. 77,5%, w tym z krajami Unii Europejskiej – 68,7%. Udział obrotów ładunkowych z pozostałymi kontynentami kształtował się następująco: z Ameryką – 10,1% (z Ameryką Północną – 4,3%), z Afryką – 7,0%, z Azją – 3,5%. Największy udział w łącznych obrotach portów miały Niemcy – 14,6%, Szwecja – 13,9%, Wielka Brytania i Holandia – po 7,6%, Finlandia – 6,7%, Dania – 5,4%, Stany Zjednoczone i Belgia – po 3,5%, Francja – 2,8% oraz Hiszpania – 2,0%.Obrót ładunków tranzytowych w 2007 r. wyniósł 11237,5 tys. ton (co stanowiło 18,7% ogólnych obrotów ładunkowych w portach morskich) i zmniejszył się w porównaniu z poprzednim rokiem o 11,8%. Największy spadek przeładunku ładunków tranzytowych dotyczy ropy i przetworów naftowych (o 21,3%), największy wzrost odnotowano dla węgla i koksu (trzykrotny). Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (66,1%), Świnoujście (16,6%) i Szczecin (14,8%), najmniej – w Gdyni - 2,4%. Ponad połowę ładunków tranzytowych stanowiła ropa i przetwory naftowe (64,6%), prawie jedną piątą (18,8%) – drobnica, 7,9% - węgiel i koks, 4,4% - rudy, 3,1% - ładunki inne masowe, 1,0% - zboże oraz 0,2% - drewno. Obroty tranzytowe drobnicy odnotowano głównie w portach ujścia Odry, które łącznie obsłużyły 80% drobnicy tranzytowanej przez polskie porty.W 2007 r. do polskich portów morskich przypłynęło w ruchu międzynarodowym na statkach pasażerskich, towarowych i promach 828,3 tys. pasażerów, tj. o 9,3 tys. osób (o 1,1%) więcej niż w 2006 r.; wypłynęło zaś 848,4 tys. pasażerów, tj. o 41,6 tys. osób (o 5,2%) więcej niż w 2006 r. Wzrost międzynarodowego ruchu pasażerów odnotowano w portach: Międzyzdroje (prawie sześciokrotny), Trzebież (o 18,7%), Gdańsk (o 9,2%) i Gdynia (o 2,1%); spadek natomiast w portach: Darłowo (o 37,6%), Nowe Warpno (o 20,0%), Szczecin (o 17,1%), Kołobrzeg (o 9,4%), Świnoujście (o 5,8%). Najwięcej pasażerów przewieziono w relacji z portami szwedzkimi – 75,2%, niemieckimi – 11,6% i duńskimi – 10,2%.3. Produkcja statków
W 2007 r. w polskich stoczniach zbudowano 30 statków, tj. o 6 więcej niż w roku poprzednim. Łączna nośność tych jednostek wyniosła 373,7 tys. ton i była niższa niż w 2006 r. o 40,4%. Całkowita pojemność brutto (GT) statków, których produkcję sfinalizowano w 2007 r. wyniosła 530,6 tys. i była niższa niż w roku poprzednim o 23,4%. Skompensowana pojemność brutto (CGT) statków wyprodukowanych przez polskie stocznie ukształtowała się na poziomie 396,5 tys., tj. o 19,8% mniej w stosunku do poprzedniego roku.Najliczniejszą grupę wyprodukowanych statków stanowiły statki nietowarowe (43,3%), oraz samochodowce (20,0%), natomiast pod względem nośności przeważały kontenerowce (52,7%). Duży udział w ogólnej nośności wyprodukowanych jednostek stanowiły także statki do przewozu samochodów (23,0%).W całkowitej liczbie jednostek zamówionych w polskich stoczniach największy udział stanowiły kontenerowce (40,6%) oraz statki nietowarowe (29,0%). Pod względem nośności wśród zamówionych statków dominowały kontenerowce (69,2%).4. Rybołówstwo morskieW 2007 r. flota rybacka liczyła 870 jednostek, tj. o 1,2% mniej niż w 2006 r., o łącznej pojemności brutto (GT) 31,2 tys., tj. o 1,2% mniej niż w 2006 r. oraz o mocy 99,2 tys. kW (o 0,6% mniej niż w 2006 r.). Do floty rybackiej zaliczono 4 trawlery dalekomorskie, 212 kutrów oraz 654 łodzie rybackie (spadek o 0,5% w stosunku do roku poprzedniego), o łącznej pojemności brutto (GT) 4,1 tys. (wzrost o 2,5%) oraz mocy 31,4kW (wzrost o 2,3%).
W 2007 r. połowy ryb i innych organizmów morskich statkami polskiej floty rybackiej wyniosły 132,9 tys. ton (5,8% więcej niż w poprzednim roku). Większość połowów (80,8%) pochodziła z Bałtyku i zalewów. W strukturze gatunkowej połowów nadal dominowały szproty (45,2% połowów ogółem), pozyskiwane wyłącznie na Morzu Bałtyckim. W 2007 r. połowy szprota wyniosły 60,1 tys. ton i były wyższe o 7,5% niż w poprzednim roku. Również większość połowów śledzia (87,5%) pozyskano z Bałtyku – 25,2 tys. ton, tj. o 13,8% więcej niż w 2006 roku, co stanowiło 19,0% połowów ogółem. Zmniejszyły się natomiast o 26,1% połowy dorsza, które wyniosły 11,8 tys. ton (8,9% połowów ogółem). Podobnie jak w przypadku szprota i śledzia, 93,0% połowów pochodziło z łowisk bałtyckich. W 2007 roku wzrosły połowy ryb płaskich i wyniosły 12,5 tys. ton (9,2% połowów ogółem). Znaczna część połowów tych ryb - 88,6% - pochodziła z Bałtyku.Połowy skorupiaków morskich (głównie kryla) w 2007 r. wyniosły 8,1 tys. ton, co stanowiło 6,1% połowów ogółem, (37,9% więcej niż w roku poprzednim). Całość połowów pochodziła z łowisk dalekomorskich, na Oceanie Atlantyckim w rejonie Antarktydy (tzw. Atlantyk antarktyczny).5. PracującyW 2006 roku odnotowano wzrost liczby zatrudnionych w stosunku do roku poprzedniego (z 77,0 tys. do 82,2 tys.), tym niemniej w poprzednich latach liczba pracujących systematycznie malała.

Brak komentarzy: