środa, 25 czerwca 2008
Janusz Piechociński napisał:
Parlament Europejski o ochronie pieszych i rowerzystów na drogach.Parlament Europejski omówił sprawozdanie w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg .Parlament przyjął uzgodniony z Radą i Komisją kompromisowy tekst rozporządzenia w sprawie ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg. Celem tej propozycji jest zaostrzenie wymagań technicznych wobec nowych pojazdów w celu lepszej ochrony pieszych i rowerzystów na wypadek obrażeń odniesionych w wyniku zderzenia z pojazdem.Według danych z 2004 roku, każdego roku w dwudziestu pięciu państwach członkowskich ginęło 8 000 niechronionych użytkowników dróg, pieszych i rowerzystów, a kolejne 300 000 zostawało rannych. W tej sytuacji Komisja Europejska uznała działania zmierzające do zmniejszenia tych liczb za konieczne, zwłaszcza, że coraz silniej zachęca się użytkowników do korzystania z transportu publicznego, pieszego i rowerowego, będących alternatywą dla transportu samochodowego.Nowe, zaostrzone wymagania odnosić się będą głównie do ilości testów, jakie muszą przejść nowe samochody oraz do systemów wspomagania hamowania, które staną się obowiązkowe. Parlament wymógł wcześniejsze wdrożenie nowych wymogów niż proponowała to Komisja Europejska.Przyjęty tekst kompromisowy przewiduje przyśpieszony harmonogram obowiązkowego montowania aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych. I tak, w ciągu 24 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia, wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały posiadać fabrycznie montowany aktywny system wspomagania hamowania. Termin ten będzie taki sam zarówno dla samochodów lżejszych (do 2,5t), jak i cięższych. Początkowo KE proponowała, aby producenci ciężkich samochodów osobowych typu SUV mieli więcej czasu na dostosowanie się do tego wymogu.Ponieważ w chwili obecnej na rynku nie ma systemów antykolizyjnych, które skutecznie potrafiłyby zawczasu rozpoznawać pieszych lub innych niechronionych użytkowników dróg, rozporządzenie nie przewiduje złagodzenia,czy zastąpienia wymogów w zakresie bezpieczeństwa biernego (konstrukcja pojazdu). W miarę rozwoju nowych i doskonalszych systemów tego typu, Komisja jeżeli uzna to za stosowne może zaproponować poprawki legislacyjne do proponowanego rozporządzenia.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz