sobota, 7 czerwca 2008
Niemiecka polityka transportowa w tranzycie.
Niemcy zamierzają podnieść opłaty za przejazd samochodami ciężarowymi(Maut). Brak jeszcze terminu wprowadzenia nowych, wyższych stawek. Według informacji Federalnego Ministerstwa Transportu może to nastąpić 1 stycznia2009. W opinii ministerstwa dotychczasowe stawki opłat nie zapewniająwpływów umożliwiających pokrycie bieżących kosztów budowy i utrzymania infrastruktury drogowej. Pokrycie tych kosztów zaleca zmieniona ostatnio dyrektywa unijna w sprawie eurowiniety. Dodatkowo Komisja Europejska zamierza zobowiązać RFN do objęcia opłatą drogową samochody ciężarowe zdopuszczalnym ciężarem całkowitym poniżej 12 t. Dyrektywa unijna, która jest tylko wytyczną, zakłada objęcie opłatami wszystkie pojazdy o ciężarze całkowitym pow. 3,5 tony a ponadto wliczenie do opłaty drogowej również tzw. "kosztów zewnętrznych". Federalny Minister Transportu jest jednak przeciwny objęciu opłatą drogową w RFN samochodów już od 3,5 tony.Podwyższenie opłat drogowych (Maut) w Niemczech ma być jednym z czterech filarów finansowania rządowego programu Masterplan dla przewozów towarowych i logistyki , który przedstawia prognozę rozwoju transportu towarowego wNiemczech 2025 i planowane inwestycje w infrastrukturę.Obecnie trwają ustalenia dotyczące nowych stawek opłat drogowych. Według wstępnych informacji dla samochodów ciężarowych pow. 12 ton wzrosną one z10 do 14,3 centa/km, tj. o 43% dla pojazdów trzy osiowych i z 11 do 15,8centa/km, tj. o 58% dla pojazdów czteroosiowych. Stawki te będą dotyczyły pojazdów spełniających najwyższe standardy ochrony środowiska. Ponadto obok dotychczasowych 3 kategorii pojazdów A (EEV/S5), B (S 4/S3 z filtremcząstek stałych) ,C ( S 3/S2 z filtrem cząstek stałych) RFN zamierza wprowadzić czwartą kategorię D (S2/S1 bez S), dla której wzrost opłat będzie znacznie wyższy i wyniesie 92% dla pojazdów trzyosiowych i 90% dla czteroosiowych.Zapowiadana przez rząd niemiecki obniżka od 1 października br. opłatydrogowej dla samochodów ciężarowych przyjaznych środowisku została wycofana, natomiast przedsiębiorstwa posiadające takie pojazdy mogą nadal ubiegać się o wsparcie finansowe, termin składania wniosków został przedłużony do końca czerwca br. KE zaakceptowała takie rozwiązanie.Ponadto rząd zamierza zrekompensować przedsiębiorcom zwiększone wydatki na opłaty drogowe poprzez obniżkę podatku od pojazdów Kfz-Steuer ( łączna wartość obniżki 150 mln Euro), środki na wsparcie innowacji (100 mln Euro)i dopłaty do przedsięwzięć związanych z kształceniem i podnoszeniem kwalifikacji pracowników (350 mln).Podwyżki opłat drogowych, a przede wszystkim ich skala, spotkała się zlicznymi głosami krytycznymi środowisk związanych z transportem i gospodarką. Prezydent Zrzeszenia Drogowego Pro Mobilität apeluje o zwiększenie zaangażowania środków budżetowych na inwestycje drogowe , które obecnie wynoszą 4,9 mld Euro rocznie i są daleko niewystarczające.Postuluje również stworzenie systemu zachęt dla inwestorów prywatnych i zwiększenia udziału inwestycji w ramach PPP.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz